Fáradtolaj égőfej bármilyen fáradtolaj eltüzelésére

Bármilyen olajról is legyen szó a német gyártmányú KROLL olajégővel a különböző olajfajták problémamentesen eltüzelhetők. Kifejezetten alkalmas növényolaj, fáradtolaj, elhasznált sütőolaj, sütőzsíradék energetikai célú hasznosítására fűtésre, melegvíz előállításra.

A kialakításnak köszönhetően az égés tökéletes, minimális a korom és nincs füstkibocsátás.

A teljesen automatikus működésű fáradtolaj égők 7 típusa 14-187 kW teljesítménytartományt fednek le. Az olajégő installálása nem teszi szükségessé a már meglévő fűtési rendszer átalakítását, működése teljes mértékben automatizálható. Üzemeltethető közvetlenül szobatermosztáton keresztül vagy fűtővíz hőmérséklete alapján vezérlőtermosztáttal.

KROLL KG/UB20P fáradtolaj égőfej KROLL KG/UB20 fáradtolaj égőfej KROLL KG/UB200 fáradtolaj égőfej

Az égőfej üzembe helyezése

A fáradtolaj égőfej installálása vegyestüzelésű kazánok esetében a tűztér ajtajának kisebb átalakítását követően (a rögzítés kialakítása az ajtón), égőfejjel szerelt kazánok esetében pedig a szabványos szerelőkarimának köszönhetően egyszerűen elvégezhető. Képek az eddigi telepitésékről itt.

Vegyestüzelésű kazánra vagy vezérlés nélküli égőfejes kazánra telepítés esetében a szobatermosztát elé be kell építeni egy üzemi termosztátot és egy biztonsági hőmérséklet korlátozó termosztátot (az üzemi termosztát a kazán üzemi hőmérsékletének beállítását szolgálja, a korlátozó termosztát a túlfűtést akadályozza meg).

A fáradtolaj égőfej levegőporlasztásos üzemben működik, így az égő működtetéséhez szükség van kompresszorra, amely legalább 1,5 bar nyomást és 80 liter/perc (150kW feletti égőfej esetében 150 liter/perc) légszállítást biztosít.

A tüzelőanyag ellátásra alapvetően kétféle módszer alkalmazható. Az egyik az ejtőtartályos megoldás, a másik lényegesen biztonságosabb és megbízhatóbb megoldás a tápszivattyúval történő tüzelőanyag továbbítás (az ejtőtartályos megoldásnál az olajégőn gyárilag szerelt tüzelőanyagvezetéket ki kell cserélni nagyobb átömlési keresztmetszettel rendelkező tömlőre).
A tűzelőanyag továbbítását a fáradtolaj égőfej előfűtő tartályába az égőfej automatikusan vezérli.

Az úszó szívócsővel ellátott tápszivattyú lehetővé teszi, hogy a tüzelőanyag közvetlenül a tüzelőanyag tartályból továbbításra kerüljön az olajégőbe. A szívócsövet egyszerűen bele kell lógatni a tartályba, melyet az úszó a folyadék tetején tart, így a tartályban leülepedett szennyeződések nem kerülnek az égőbe.

A fáradtolaj szűrésére legalább 100 mikron finomságú szűrőt kell beépíteni az égőfej elé.

Az égőfej telepitése mellett a kazán hatásfokának és élettartamának növelése érdekében javasolt a kazán tűzterébe egy lángcsövet elhelyezni, a kazán visszatérőágában kazánvédő szelepet installálni a magas füstgázveszteség elkerülésére pedig kéményhuzat korlátozót felszerelni. Ezekről bővebben itt olvashat.

A karbantartásról

A normál olajégőkkel szemben az univerzális fáradtolaj égő tisztítása egyszerűen, elvégezhető. A tisztítás rendszeressége a tüzelőanyag szennyezettségétől függ, gyakorlati tapasztalatok alapján a legfontossabb az előfűtő tartály tisztán tartása. Amennyiben a fáradtolaj nagyobb mennyiségben dízelüzemű gépjárművekből származik, úgy (többnyire) nagyobb teljesítményű fáradtolaj égő esetében a torlasztótárcsát fokozott rendszerességgel kell ellenőrízni, tisztítani.

Az égőfej tisztítása mellett a kazánt is rendszeresesn ki kell takarítani, a salakot és a lerakódásokat el kell távolítani, mivel ezek a hőátadó felületekre rakódva csökkentik a hőátadás (a kazán) hatásfokát, azaz a kazán a bevitt azonos mennyiségű tüzelőanyag elégetése mellett lényegesen kevesebb hőenergiát tud hasznosítani, átadni a fűtési rendszernek.

A lerakódások hatása a teljesitményre

Az olajégő egyedi bizonsági rendszere

A kompresszor által biztosított nyomás redukálását az égőfejen elhelyezett nyomásszabályzóval végezhetjük.
Ezen reduktor meghibásodása esetén bekövetkező nyomásemelkedés hatására a beépített biztonsági szelep kinyit, ezáltal szüntetve meg az olaj további beporlasztását. A beporlasztás megszűnését követően a lángőr leállítja az égőfejet.

Az égéshez szükséges oxigén biztosításáról az elektromotorral hajtott ventillátor gondoskodik. Az elektromos motor meghibásodása esetén az égéshez szükséges levegőellátás megszűnik, így a beporlasztott olaj elégetéséhez nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű égést biztosító oxigén. Az égés léghiányos környezetben folytatódna, amely csak korlátozott mennyiségű olaj elégetését tenné lehetővé, vagyis a kazánban felgyülemlene a tüzelőanyag, az égés nagyfokú füst és koromkibocsátással járna.
Ennek megakadályozásáról a vákumérzékelő gondoskodik, amely a ventillátor által keltett nyomáscsökkenést érzékelve, annak megszűnésekor az égőfejet kikapcsolja.

Az olaj megfelelő hőmérsékletre történő fűtéséről az égőfej tartályában található fűtőpatron gondoskodik. Az olaj felfűtési hőmérséklete a szabályozó termosztáton keresztül állítható be. A szabályozó termosztát esetleges meghibásodását nemesacél érzékelős hőkorlátozó felügyeli, amely az olajhőmérséklet 160 Celsius fokot elérő értéke esetén áramtalanítja az égőfejet.

Az égőfej tartályában szerelt úszó egy mikrokapcsolón keresztül vezérli a folyamatos olajellátást. Minimumszint elérésekor bekapcsolja, maximumszint elérésekor megszakítja a tápszivattyú (vagy mágnesszelep) áramellátását így szabályozva az olajszintet.
A mikrokapcsoló maximumszintet jelző egységének meghibásodása esetén az olaj betáplálását végző egység továbbra is működne túltöltve ezáltal a tartályt. A mikrokapcsolónak azonban van egy következő kapcsolási szintje, mely túltöltés esetén az egőfej működését letiltja. Amennyiben ez a jelzőszint is meghibásodna és a tartály továbbra is töltődne, úgy a tartály oldalán kiképzett kiömlőnyílásokon az olaj a tartály alatti felfogótálcába folyik, ahol egy úszó kapcsolót megemelve a kapcsoló megszakítja az égőfej áramellátását.

Bármely egyéb működés közbeni hiba esetén a láng felügyeletét ellátó lángőr az égőfejet ~20 másodpercnyi újraindítási kísérlet után leállítja, amennyiben az indítás sikertelen (nincs láng). Ilyen eset például az olajszint minimum alá csökkenése az égőfej olajtartályban, éghetetlen folyadék jelenlétének következtében kialvó láng.

Az égőfejek elektromos és műszaki üzembiztonságának tesztelését a németországi TÜV Rheinland végezte. A tanusitvány ide kattintva megnyitható (pdf dokumentum, 6.03 MB).

Típusok és teljesítmények

Műszaki adatok KG/UB
20PK 20 55 70 100 150 200
Teljesítmény kW 14-24 26-40 37-54 56-81 81-100 93-147 131-187
Olajfogyasztás kg/óra 1,4-2,4 2,5-3,9 3,5-5,2 5,4-7,8 7,8-9,6 8,9-14,1 12,7-18
Tápfeszültség 230V/6A 230V/6,4A
Motor telj. 110W 250W
Fűtőszál telj. 350W 1100W
Súly 11,5kg 15kg 26kg